Asa va arata terminalul aeroportului Brasov

Reprezentanții Consiliului Județean Brașov au prezentat astăzi tema de proiectare pentru terminalul viitorului Aeroport Internațional de la Ghimbav. Președintele CJ Brașov, Adrian Veștea, a subliniat faptul că este practic primul terminal construit de la zero după 50 de ani, va avea o suprafață de 11.000 de mp și este proiectat pentru 1 milion de pasageri pe an. Documentația preliminară pentru proiectare a fost elaborată de către IPTANA, care a realizat și studiul de fezabilitate pentru aeroport. Acesta a mai adăugat faptul în următoarea perioadă va fi pregătit caietul de sarcini pentru lansarea licitației în vederea proiectării și execuției terminalului și consideră că 2020 este un termen realist pentru finalizarea întregului obiectiv.

„Terminalul e o clădire foarte complexă care trebuie să respecte o serie de cerințe pentru a asigura pasagerilor un confort și o ședere plăcută cu respectare normelor de securitate și a altor norme impuse de legislație. Principala cerință în ceea ce privește proiectarea terminalului a fost ca amenajarea să fie în așa fel încât să putem certifica obiectivul ca aeroport internațional, dar și de a se putea extinde cu costuri minime”, a explicat Alexandru Anghel, coordonatorul proiectului aeroportului.

În interiorul terminalului își vor desfășura activitatea mai multe instituții, astfel încât vor trebui amenajate spații și echipamente special pentru acestea.

Terminalul va avea cinci nivele de securitate pentru controlul bagajelor, fuluxurile de plecări și sosiri nu se vor intersecta și va exista capacitatea ca la orele de vârf să fie procesate în paralel trei aeronave. Subsolul va asigura partea tehnică, dar și o zonă de control a bagajelor de către agenții SRI. În dreapta vor fi plecările, în stânga sosirile. La etaj, după zona de „check-in”, vor exista 4 fluxuri de securitate, spații comerciale și porți de îmbarcare. „Tot fluxul e gândit astfel încât să nu se suprapună fluxurile interne și externe. Partea administrativă va fi în stânga, vor fi birouri și săli de cursuri pentru tot personalul aeroportuar. Cred că va fi un terminal generos și făcut corect ca nivel de fluxuri”, a mai subliniat Anghel.

Între modern și tradițional

Arhitectul Dorin Ștefan, care a pregătit soluția de arhitectură pentru terminal: „Într-o zonă atât de încărcată istoric și cultural cum este Țara Bârsei, terminalul ar trebui să fie o poartă care să îți spună ceva despre locul în care te afli. Cele mai importante elemente ar fi cele legate de goticul transilvănean. Este o zestre istorică extraordinară. De asemenea, aici la Brașov, la Ghimbav, a fost prima întreprindere aeronautică. Conceptul arhitectural este de fapt o fuziune între goticul transilvănean și hala fabricii de avioane realizată în anul 1930, hală care încă există și ar putea fi transoformată în muzeu, dar și elemente moderne”.

Aceasta a mai adăugat că întregul schelet al clădirii ar urma să fie realizat din beton armat, iar acoperișul din sticlă și celule fotovoltatice, astfel încât să fie o clădire verde.

 

 

Reîncep lucrările la Aeroport!

Adrian-Ioan Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov, a semnat astăzi contractul de execuție de lucrări cu firma bucureșteană SC PORR Construct SRL, cea care a câștigat licitația pentru realizarea obiectivului „Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav Etapa a III-a – Execuție cale de rulare Alfa, platforma de îmbarcare-debarcare și extindere a rețelelor de canalizare și drenaj aferente pistei de decolare-aterizare”. Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului este de 26.581.072,28 lei la care se adaugă TVA în valoare de 5.050.403,73 lei.

„După patru ani de blocaje, reluăm construcția Aeroportului de la Ghimbav și suntem în grafic cu ceea ce ne-am propus să realizăm pentru a duce la bun sfârșit acest proiect pe care toți brașovenii și-l doresc cu ardoare. Mă bucur că rezultatul licitației n-a fost contestat, dar acest lucru era de așteptat din moment ce am luat toate măsurile pentru a nu exista niciun fel de obiecții din partea ofertanților. Astfel, în doar câteva zile constructorul poate intra pe teren pentru a-și organiza șantierul. Suntem foarte bucuroși că am depășit cu bine această etapă procedurală și acum putem continua investițiile la Aeroport, mai ales că avem banii asigurați în bugetul județean”, afirmă președintele CJ Brașov Adrian-Ioan Veștea.

Potrivit prevederilor contractuale, firma se obligă să execute lucrările în termen de 110 zile calendaristice (echivalentul a 15 săptămâni și 5 zile), conform ofertei. Termenul decurge de la data emiterii ordinului de începere a execuţiei lucrărilor, după ce firma constituie garanția de bună execuție, în cuantum de 10% din prețul contractului și administrația județeană predă constructorului amplasamentul liber de orice sarcini. Pentru organizarea șantierului, firma are la dispoziție o perioadă de mobilizare de 5 zile. Înainte de lansarea șantierului, executantul este obligat să prezinte administrației județene, spre aprobare, graficul detaliat de execuţie a lucrărilor în ordinea tehnologică de execuţie. Agrearea graficului de execuţie reprezintă angajamentul ferm al executantului de a efectua lucrările la termenele stabilite. La terminarea lucrărilor, constructorul va avea la dispoziție 6 zile pentru probe, teste, verificări și recepție.

Conform contractului, perioada de garanţie acordată lucrărilor este de 62 luni – de la data semnării Procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, până la recepţia finală. La expirarea perioadei de garanţie acordată lucrărilor se va semna Procesul-verbal de recepţie finală. Astfel, se vor realiza următoarele obiective: cale de rulare Alfa (cu o lungime de 200 de metri şi o lăţime de 23 de metri, plus acostamente); platforma de îmbarcare-debarcare (care va avea dimensiunea de 135 m/145 m şi va permite staţionarea a trei aeronave de categoria C cu anvergura aripilor de 36 metri); canalizare pluvială pentru obiectivele proiectate și pentru pista de decolare-aterizare existentă; montare tubulatură de balizaj pentru obiectivele proiectate (cale de rulare și platformă); iluminat platformă; elemente de protecție a construcțiilor din ban da pistei.

În perioada imediat următoare, Consiliul Județean Brașov va lansa patru licitații pentru realizarea celorlalte componente ale Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav.

1. Licitație deschisă pentru proiectare și execuție:
Obiectul 2 – Clădire energetică;
Obiectul 3 – Remiză PSI;
Obiectul 4 – Posturi control acces;
Obiectul 5 – Gospodărie de apă;
Obiectul 7 – Parcare auto + drum acces terminal – DJ 103C;
Obiectul 9 – Drumuri tehnologice interioare;
Obiectul 11 – Împrejmuiri și porți;
Obiectul 12 – Rețele interioare în aeroport;
Obiectul 24 – Platforma antisuflu.

2. Licitație deschisă pentru proiectare și execuție Obiectul 1 – Terminal de pasageri, inclusiv planurile de arhitectură cu indicarea fluxurilor de pasageri și bagaje pentru trafic intern și internațional.

3. Licitație deschisă pentru proiectare și execuție Obiectul 23 – Amenajare bandă pistă conform normelor EASA revizuite la zi.

4. Licitație deschisă pentru proiectare și execuție turn de control și sistem de balizaj.